Zámecký park
Transkript
Zámecký park
10 Naučná stezka Rosickou historií … shelter, where is now the second circuit of the castle exposition. In the castle grounds was in 2005 built a natural amphitheatre, which serves various cultural events, in particular riding tilts during The Knightly Riding for the Hearts of Girls and Ladies historical festival, which takes place always during the last weekend in August. A wooden fortress was built in August 2006 and since then the regular battle is fought on its grounds. Schlosspark Taneční parket s pavilonem hudby, 1936 * Dance floor with music stage, 1936 * Tanzparkett mit Musikpavillon, 1936 Zámecký park Historie zámeckého parku sahá do poloviny 16. století, kdy Jan st. ze Žerotína zahájil stavbu zámku na základech starého hradu a zároveň založil krásné renesanční zahrady na jihu a severu zámku náročně vybavené tak, aby odpovídaly úrovni sídla. Zahrada spolu se zámkem tvořila dominantu holého kopce, zdvihajícího se nad dvěma rybníky, které původně chránily hrad, později zámek. Tato podoba zůstala až do I. čtvrtiny 19. století, jak dokazují některé malby a mapy. Hlavní úpravy probíhaly na svazích holého kopce v polovině 19. století, kdy panství vlastnili Sinové, resp. kníže Ypsilanti. Oba rybníky byly zrušeny. Poslední šlechtický majitel Baron de Forest vybudoval v přední části zahradního parteru tenisové kurty pro své letní návštěvy. Park byl jako soukromý pozemek obehnán tyčkovým plotem a v jeho vstupní části byly vysazeny růže. Od roku 1925, kdy zámek i park přebírají Československé státní lesy, byl park postupně vybaven zařízením pro veřejné potřeby. Byl zřízen taneční parket, obehnaný kamennou zídkou se zábradlím a s pavilonem hudby, osvětlením a s pískovcovými přístupovými cestami a amfiteátr Žerotínovy školy v přírodě. 12. července 1936 byl upravený park slavnostně otevřen veřejnosti. Krátce nato však vypukla II. světová válka a vzhledem k téměř nulové péči, začíná park chátrat. V současnosti je park využíván celoročně jako rekreační zeleň pro obyvatele Rosic. Svahovité okolí zámku je parkovitě upraveno, volnější a otevřenější prostranství je pouze v přední části parku. Převládá zde stromové patro, které dodává parku až lesní charakter. Skládá se jednak z části původních stromů nad 100 let, jednak ze stromů věkově mladších, hlavně zde však převládají náletové dřeviny jako javor mléč nebo jasan ztepilý, které postupně dorůstají v dospělé jedince. Z bylin zde můžeme spatřit porosty brčálu, břečťanu, konvalinky, kokoříku aj. V nedávné době proběhla rekonstrukce zámecké zahrady, která se nachází v bezprostřední blízkosti zámku na jeho severní straně. Pod zahradou je vybudován protiatomový kryt, ve kterém je nyní druhý prohlídkový okruh zámecké expozice. Pod parkem byl vybudován v roce 2005 přírodní amfiteátr sloužící různým kulturním aktivitám, především jezdeckým soubojům v rámci historického festivalu Rytířské klání o srdce dívek a paní konaném vždy poslední prázdninový víkend, od srpna 2006 zde stojí dřevěná pevnost, u které probíhá bitva. Historický festival, bitva o pevnost, 2006 * Historical festival, battle for fortress, 2006 * Historisches Festival, Schlacht um das Fort, 2006 Udržovaný park v době před válkou * Well kept park before war * Gepflegter Park vor dem Krieg Castle Park Die Geschichte des Schlossparks reicht bis zur Hälfte des 16. Jahrhunderts, wann Jan von Žerotín den Schlossbau auf den Gründen der alten Burg begann, und zugleich schöne Renaissancegärten südlich und nördlich vom Schloss gründete. Sie wurden so anspruchsvoll ausgestattet, damit sie dem Standart des Schlosses entsprechen. Der Garten. gemeinsam mit dem Schloss, bildete die Dominante des unbewaldeten Hügels, der sich über zwei Teiche emporragte, die früher die Burg, später das Schloss, schützten. Diese Aussicht blieb bis zum ersten Viertel des 19. Jahrhunderts erhalten, wie es einige Gemälde und Landkarten zeigen. Die Hauptänderungen wurden auf den Abhängen des glatten Hügels in der Hälfte des 19. Jahrhunderts durchgeführt, wann das Herrengut das Geschlecht von Sin, beziehungsweise der Fürst Ypsilanti, besaß. Beide Teiche wurden liquidiert. Der letzte adlige Besitzer , der Grafen de Forest, erbaute im Vorderseite des Gartens Tennisplätze für seine Sommergäste. Der Park wurde als ein Privatgrundstück mit einem Zaun aus der Gestänge umgeben. In seinem Eintrittsteil wurden die Rosen angepflanzt. Seit dem Jahr 1925, wann das Schloss und den Park die Tschechischen Wälder übernahmen, wurde der Park schrittweise mit der Ausstattung für die Öffentlichkeit ausgestattet. Es wurde ein Tanzparket gebaut, mit einem steinernen Mauer mit dem Geländer umgeben, mit einem Musikpavillon, mit der Beleuchtung und mit den Zugangswegen aus Sandstein. Es wurde auch die Freilichtbühne der Žerotín – Naturschule gebaut. Am 12. Juli 1936 wurde der ausgestattete Park für die Öffentlichkeit feierlich eröffnet. Kurz danach kam es aber zum Zweiten Weltkrieg. Wegen der Nullpflege begann der Park zu verfallen. In der Gegenwart wird der Park alljährlich als ein Erholungsgebiet für die Rosicer Einwohner ausgenützt. Die hügelige Schlossumgebung ist als ein Park zugerichtet, ein freier und offener Platz ist nur in der Parkvorderseite. Es vorherschen hier die Bäume, die dem Park eher einen Waldcharakter verleihen. Der Park besteht einerseits aus den ursprünglichen hundertjährigen Bäumen, anderseits aus jüngeren Bäumen, es vorherrschen hier aber vor allem die Ziergehölze wie Ahorn oder Esche, die langsam in große Bäume aufwachsen. Aus den Kräutern können wir hier Immergrün, Efeu, Maiglöckchen und viele andere mehr sehen. In der letzten Zeit wurde die Schlossgartenrekonstruktion durchgeführt. Der Garten befindet sich in der unmittelbaren Nähe vom Schloss auf seiner nördlichen Seite. Unter dem Garten ist ein Atomschutzraum gebaut, wo sich jetzt der zweite Besichtigungskreis der Schlossexposition befindet. Unter dem Park wurde 2005 ein Naturamphitheater erbaut, der vielen Kulturaktivitäten dient, vor allem den Duellen im Rahmen des historischen Festivals „Ritterturnier um die Herzen von Jungfrauen und Damen“, der regelmäßig am letzten Wochenende im August stattfindet. Ab August 2006 steht hier auch eine hölzerne Festung, wo sich eine Feldschlacht abspielt. The history of the castle park stretches back to the mid 16th century when Jan the Elder of Žerotín started the construction of a castle on the foundations of the old stronghold and at the same time founded beautiful renaissance gardens fitting the rank of the residence south and north of the castle. The garden and the castle formed the dominant feature of the plain hill rising above two ponds that were originally guarding the stronghold and later on the castle as well. This form remained until the first quarter of the 19th century, which is evident from some of the paintings and maps. The principal modifications took place on the slopes of the plain hill in the mid 19th century, when the domain was owned by Sinas, or more precisely Prince Ypsilanti. Both ponds were banished. The last aristocratic owner Baron de Forest built in the front part of the garden parterre tennis courts for his summer visits. The park was, as it was a private property, surrounded by a wooden fence and the entry part was planted with roses. Since 1925, when the castle and the park were taken over by Czech national Forestry organization, had the park been gradually equipped with civic facilities. There was built a dance floor, surrounded by a stone hedge with a rail and a pavilion for band, stage lighting and sandstone access paths, and the Žerotín School in Nature amphitheatre. The adapted park was opened for public on 12th July 1936. Shortly after however burst out the Second World War and in the face of almost zero care the park started to deteriorate. The park is currently utilized year round as a place of recreation for Rosice citizens. The slopes in the surroundings of the castle are arranged in a parkish manner, more free and open space is only in the front part of the park. It is dominated by a tree layer, which gives the park an almost forest like character. It is partly composed of original Sportovní utkání v parku * Sport match in park * Ein Sportwettkampf trees that are older than 100 years and partly im Park of younger trees, but prevailing are the invading tree species such as Norway maple and European ash that gradually grow up to maturity. Among the herbs represented are myrtle, ivy, lily of valley, seal wort and other. The castle garden, which is situated in the immediate vicinity of the castle on its northern exposure, was recently restored. Beneath the garden is located a nuclear Otevření Žerotínovy přírodní školy, 1936 * Žerotín School in Nature openning, 1936 * Eröffnung der Žerotín – Naturschule, 1936 Naučnou stezku vyrobilo v roce 2006 za přispění Jihomoravského kraje a města Rosice Kulturní informační centrum Rosice – www.kic.rosice.cz. Divadelní představení * Theatrical performance * Theatervorstellung Letní slavnosti v parku * Summer festival in park * Sommerfest im Park
Podobné dokumenty
Více o zámku
centuries. The location itself is a proof of its original defensive character.
The origination of the medieval stronghold, which preceded the castle, may be connected with Bohuš
and Hartman of Rosi...